Fana RKH deltok med 5 stk. mannskaper. Disse var i beredskap nær skadestedet i tilfelle den skadete måtte bæres til vei.
I tillegg var 1 stk. mannskap med mannskapsbil på Luftambulansens hangar/HARG (Hordaland Alpine Redningsgruppe) sitt depot på Grønneviken.
Dette i tilfelle behov for ytterligere transport av HARG mannskaper og/eller utstyr til skadestedet. Og i henhold til avtale med HARG.
Forøvrig er Røde Kors sin alpine redningsgruppe nevnt flere ganger i artikkelen.
Mannen (24) ble fraktet ut av Sea King-helikopter etter nesten to timer.
Klokken 1835 ble det meldt til politiet at en paraglider hadde vært involvert i en ulykke ved Unnelandstoppen like over Haukelandsvatnet mellom Arna og Nesttun.
Det var en kamerat av paragliderpiloten som meldte om ulykken.
Kameraten har hatt kontakt med paragliderpiloten, som opplyste å være skadet i ryggen, sa operasjonsleder Frode Kolltveit i politiet like etter at meldingen kom.
Nødetatene fikk etterhvert også kontakt med mannen, som lå i svært bratt og ulendt terreng.
Luftambulansen var først på stedet, men måtte snu da de forsøkte å ta seg frem til den skadde.
Etterhvert kom Sea King-helikopteret fra Sola, og de fikk mannen ut på andre forsøk. Han ble fløyet til sykehus, og sykehuset melder at han har sluppet fra ulykken med lettere skader.
Han har hele tiden vært bevisst.
Krevende redningsaksjon
Klokken 1922 ankom Hordaland alpine redningsgruppe, og to klatrere ble fraktet opp til mannen for å stabilisere ham. Deretter ventet de på Sea King-helikopter, som hadde fløyet fra Sola. Dette kom frem klokken 1945.
Da Sea King-helikopteret kom frem, heiste de ned en person til paragliderpiloten, og det ble gjort forsøk på å få ham ut. Det første forsøket lyktes ikke.
Ifølge politiets innsatsleder, Kjetil Øyri, måtte mannen stabiliseres, for deretter å bli tatt opp på en båre. Helikopteret sirklet over området, og avventet før neste forsøk ble gjort klokken 2015. Denne gangen lyktes de, og mannen ble sendt direkte til sykehus.
Årsaken til at han ikke ble heist opp i luftambulansen, er at redningsmannskapene måtte være forsiktige siden det er snakk om ryggskader.
Sea King har bedre muligheter til å frakte ham skånsomt ut, sier Morten Kronen ved operasjonssentralen i politiet.
Redningshelikopteret vil returnere for å plukke opp klatrerne som er i fjellet.
Krevende
Nestleder i Hordaland alpine redningsgruppe, Endre Grønlund, sier mørket og snøen var de største utfordringene med redningsaksjonen.
De som jobber er vant til å ferdes i slik terreng, men de må gjøre sikkerhetsvurderinger opp mot blant annet skredfare og hvor bratt det er, samt is- og skareforhold. Det er mange vurderinger som må tas fortløpende, sier han.
Han sier redningsmannskapene hele tiden har et høyt fokus på egen sikkerhet.
Det er veldig viktig for at vi ikke forulykker noe, og vi greide det her i dag. Som sagt er dette folk som er vant til å ferdes i terreng som dette, sier han.
Totalt hadde redningsgruppen med fem mann, hvorav to ble fraktet opp, og tre var i beredskap ved foten av fjellet.
Ukjent årsak
Innsatsleder Øyri sier at redningsaksjonen ble gjennomført i terreng med cirka 25-30 graders helling.
Det er bratt når man beveger seg til fots. Vi var avhengig av helikopter som både kunne fly opp mannskaper, og få mannen ned. De har gjort en svært god jobb, i samarbeid med Sea King-helikopteret, sier Øyri.
Et stykke nedenfor skadestedet, var det et bratt stup. Politiet har opprettet en undersøkelsessak, og vil følge opp de involverte i hendelsen.
Den skadde hadde skader som gjorde at han ikke kom seg fra stedet. Jeg kan ikke si noe om årsaken til ulykken, sier Øyri.
Han kan ikke si noe om hva kameraten, som først kontaktet nødetatene, har fortalt til politiet.
Populært område
En tipser tok bildet fra stedet like før det ble mørkt. De kunne se mannen fra stuevinduet gjennom kikkert.
Vi så at luftambulansen forsøkte å få ham opp, men at de ga opp, sier tipseren.
Stedet ulykken har skjedd, er et populært område for paraglidere.